Cultura
L'IVAM exhibeix l'última intervenció de Juan Hidalgo
Sense haver-ho previst, l'obra es converteix en un homenatge a l'artista, recentment mort
![Façana de l'IVAM amb l'obra de Juan Hidalgo](https://s1.abcstatics.com/media/espana/2018/03/07/JUAN-HIDALGO-kNf--1240x698@abc.jpg)
‘El mon en un condó’ és el títol de la intervenció de l'artista canari Juan Hidalgo per a la façana de l'IVAM, dins de la línia ‘IVAM produeix’, que s'exhibeix des d’hui, i que tot just una setmana després de la seua mort es converteix en un homenatge a l'artista canari. Este treball, una fotografia de 81 metres quadrats, representa una bola del món dins d'un preservatiu lligat a la part superior i suspès en un fons blau.
Segons el crític d'art David Pérez, la intervenció constitueix un exemple de la hibridació de les seues obres i "una via per indagar des d'un vessant metafòric al voltant del plaer que el món suscita i a la frustració que el mateix inevitablement genera. El treball de Juan Hidalgo (Les Palmes de Gran Canària, 1927-Ayacata, 2018) se situa en un espai en què la música, la performance, l'acció fotogràfica i l'univers objectual de caràcter més banal s'entrecreuen i bifurquen.
Premi Nacional d'Arts Plàstiques de 2016 , Juan Hidalgo ha estat un artista inclassificable, que no es deixava encasellar, però que es va convertir per a molts en un referent. Estava fora de les normes, se les saltava conscientment, potser per això s'ha tardat tant de temps a reconèixer el seu treball, segurament perquè les seues obres incomodaven o obligaven a fer-se preguntes a través de gestos mínims que alguns considerarien frívols.
Hidalgo va ser un pioner , no només quan va formar part de ZAJ, el grup d'avantguarda que es va desenvolupar al mateix temps que Fluxus i Gutai i que en les seues pròpies paraules "era com un bar: la gent entra, ix, es pren una copa i deixa una propina", sinó també amb les obres que va realitzar en solitari. Es va atrevir a tractar qüestions com el desig i l'amor, la qual cosa va provocar que es retiraren algunes de les seues obres perquè a alguns els molestaven. "Cal practicar la vida com a art, i després l'art com a vida", va ser una de les seues frases.
L'obra de Juan Hidalgo per a la façana de l'IVAM forma part de la línia ‘IVAM Produeix’ que promou la producció d'obra de diferents artistes i posa en valor projectes ‘site specific’ per a alguns espais aparentment no museístics, com la façana, el vestíbul o l'esplanada del museu.
És la tercera intervenció a la façana de l'IVAM dins d'esta línia de producció artística que es va iniciar al gener de 2017 amb l'obra de Cristina Lucas (Jaen, 1973) titulada ‘Box’, que al·ludia a un nínxol mortuori. En la segona, a càrrec de l'artista Marina Núñez (Palència, 1966), titulada ‘Un cos estrany’, la façana de l'IVAM semblava trencar-se violentament perquè una dona impactava contra ella.
Com a presentació de la intervenció de Juan Hidalgo per a la façana de l'IVAM, el crític d'art David Pérez, gran coneixedor de la seua obra, va impartir ahir una conferència sobre el treball de l'artista.