ABC en Valencià

La Universitat desenvolupa una App per a identificar comportaments sexistes entre adolescents

El joc té com a nom Liad@s i està disponible per a sistemes Android i IOS

Imtage de la presentació ABC

ABC

Un equip d’investigació de la Universitat de València ha desenvolupat un joc per a mòbil que promou relacions de parella saludables, igualitàries i respectuoses entre adolescents; desmunta el mite de l’amor romàntic i ajuda a detectar comportaments masclistes i violents. El joc té com a nom Liad@s i està disponible per a sistemes Android i IOS . El joc ha sigut desenvolupat per un equip d’investigació multidisciplinar de la Universitat de València i està destinat a joves d’entre 12 i 18 anys.

És la primera i única aplicació de telefonia mòbil arreu del món en format joc amb característiques de tall preventiu , socialitzador i educatiu. Està desenvolupada amb totes les garanties de seguretat per a la navegació virtual, d’acord amb les lleis de protecció de dades personals per a menors i majors de 18 anys.

Liad@s està format per un grup transversal de docents i investigadors de la Universitat de València amb vinculació a diverses àrees, encapçalats per José Javier Navarro , del Departament de Treball Social i Serveis Socials de la Facultat de Ciències Socials; Amparo Oliver , del Departament de Metodologia de les Ciències del Comportament de la Facultat de Psicologia; i Pedro Morillo , del Departament d’Enginyeria Informàtica de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria; a més de les tècniques d’investigació adscrites al projecte Ángela Carbonell i Jéssica Llácer .

Aquesta App té per objecte afavorir relacions de parella saludables, derrocar els falsos mites sobre l'amor romàntic i conseqüentment previndre comportaments sexistes i violència de gènere en adolescents. És d'accés gratuït i està disponible en les plataformes d’Android i IOS, on gaudeix d'una valoració de 4,9/5 per part dels usuaris, ja que s’ha testat en alguns centres educatius valencians. És la primera i única Aplicació de telefonia mòbil del món en format joc, amb aquestes característiques de tall preventiu, socialitzador i educatiu.

Liad@s és un projecte competitiu que es desenvolupa a partir de la convocatòria de R+D+i, ‘Valoritza’. Actualment l’equip està implementant conjuntament amb les conselleries d’Educació i Igualtat el projecte que avalua l'eficàcia d’aquesta App. Per a incitar al joc, l’equip que l’ha posat en marxa, proposa com a premi aconseguir tablets i targetes Google Play.

El joc s'assenta al voltant dels Mites de l'Amor Romàntic (MAR) i les Actituds Sexistes (Sexisme Benevolent i Sexisme Hostil).

D’una banda, els tòpics associats a l'amor romàntic estan social i històricament construïts i la societat els interioritza quasi de forma inconscient, per la qual cosa influeixen en les creences i els actes en l'àmbit de les relacions afectives. Per tant aquests tòpics, serveixen les persones per a jutjar què és acceptable i normal en l’enamorament o en la parella i què és previsible o desitjable. No obstant açò genera unes expectatives irreals i inculquen a cadascú un prototip de relació “ideal”.

D’altra banda, el sexisme s’identifica com la discriminació de persones d’un sexe per considerar-lo inferior a un altre, considerant així a les dones com grup inferior i establir creences errònies .

El projecte s'ha desenvolupat durant este curs 2016 / 2017 sobre més de 1.000 alumnes d'Educació Secundària Obligatòria de la província de València, a més d'altres 150 menors entre 12 i 18 anys que es troben ingressats en centres d'acolliment de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, atès que en aquests perfils existeixen més vulnerabilitats associades a la seua història de vida i que d'alguna manera poden condicionar les seues relacions de parella.

Geogràficament s 'ha implementat en centres educatius de localitats com Utiel, Requena, Canals, Villar del Arzobispo, Manises, Massamagrell, Foios, Alzira, Xàtiva, Paterna, Burjassot, Mislata o València.

Fins a hui s’ha implementat la FASE 1 d'avaluació inicial i diagnòstic; la FASE 2 en la qual han realitzat la intervenció experimental mitjançant l'ús de l’App, i aquests dies està tancant-se la FASE 3 en la qual avaluen l'eina mitjançant els re-test de verificació i jugabilitat, a fi d'obtindre els resultats finals i les diferències entre els grups de recerca.

Una vegada l’usuari es registra, s’inicia el joc on apareix una ruleta amb diferents colors. Cadascun d'ells, correspon a una prova diferent. La ruleta disposa d'un pulsòmetre que determinarà la casella en la qual cau el jugador. El jugador haurà d'aconseguir 4 mini-ruletes que li seran lliurades en la carta – objectiu. Així les diferents proves, segons els colors de cadascuna, van des d’endevinar la resposta adequada, a l’amor ecològic’ en què la persona que juga ha de reciclar els missatges positius i tirar a la brossa els missatges negatius; explotar els globus que continguen paraules nocives, fins a la prova en què cada persona que jugue haurà de decidir si la conversa de whatsapp que se li presenta és positiva o negativa. També hi ha proves de cançons, en què s’ha d’identificar quin és el missatge implícit, entre altres.

Per a incitar al joc, aquelles persones que juguen i superen la xifra de 2 milions de punts entren en diferents sorteigs , però aquella persona que acumule més punts, aconseguirà el premi directe que és una Tablet.

Comentarios
0
Comparte esta noticia por correo electrónico

*Campos obligatorios

Algunos campos contienen errores

Tu mensaje se ha enviado con éxito

Reporta un error en esta noticia

*Campos obligatorios

Algunos campos contienen errores

Tu mensaje se ha enviado con éxito

Muchas gracias por tu participación