CULTURA
Com convertir la polèmica de «l’arròs amb coses» en una comèdia valenciana de projecció internacional
El guionista i director César Sabater comença la setmana pròxima el rodatge de la pel.lícula «Paella Today»
Des de fa uns anys , la paella valenciana s’ha situat en la primera plana de l’actualitat . Ha sigut font de controvèrsia i agres disputes entre puristes i defensors de l’arròs amb coses; centre d’una efectiva campanya en les xarxes socials per a aconseguir la inclusió d’un emoji propi en whatsapp, i s’ha alçat diverses vegades com «trending topic» en Twitter. Les discussions sobre l’autèntica recepta de la paella han sigut objecte d’ innumerables articles de premsa i blogs . El que mai s’havia plantejat fins ara era convertir aquest tema en el fil conductor d’una comèdia cinematogràfica.
La idea va sorgir este darrere estiu quan el guionista i director valencià César Sabater estava travessant un mal moment sentimental. «Per a no torna-me boig, em vaig posar a escriure. Va eixir un anunci d’una paella amb pésols que la gent va començar a criticar i se’m va ocórrer adjuntar la història de la paella amb una història d’amor».
Este és l'esquelet del llargmetratge d’humor blanc, el rodatge del qual comença el pròxim dilluns, amb un repart protagonitzat per Pablo Rivero («Cuéntame cómo pasó»); Pau Gregori, Olga Alamán («L'Alqueria Blanca», «Amar en tiempos revueltos»), Alberto Jo Lee (habitual de sèries com «Aída») i Emilio Mencheta («Rec3»).
Luis Piquer , productor executiu i director general de Publips-Serviceplan, ha destacat que la pel.lícula «té l’ànim d’entretindre, posant en valor nostre caràcter obert i lliure, en definitiva exportar els nostres valors mediterranis». El pressupost de «Paella Today» ronda els 400.000 euros, però es preveu ampliar-ho amb altres partides i col.laboracions próximament.
El potencial de promoció turística d'este film, el qual s’espera que arribe a tindre projecció internacional, ja s’ha concretat en el suport del Institut Valencià de Audiovisual i la Cinematografia (IVAC) , així com de marques com Arròs Dacsa o el fabricant de paelles Garcima. Al llarg del filme, l’espectador viatjarà per llocs emblemàtics de la ciutat com La Llotja, la Plaça de L’Almoina o el Mercat Central.
El rodatge tindrà una duració aproximada de quatre setmanes, amb l’objectiu de que la primera còpia s’estrene al Festival de Màlaga a mitjans d'abril. Després de l’estrena d’aquesta «gastrocomèdia», exirià a la llum una versió novel.lada del guió, on s’arreplegarà, de manera més àmplia, la història de ficció, acompanyada de detalls històrics, gastronòmics i de cultura valenciana.